ماسک شیمیایی تمام صورت چیست؟

ماسک شیمیایی تمام صورت چیست؟

ماسک شیمیایی تمام صورت

ماسک شیمیایی تمام صورت یکی از لوازمات جانبی است که در کارگاه‌ها و صنایع تولید محصولات و همچنین کارخانه‌هایی که با گازهای سمی و خطرناک سر و کار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه، بهترین راه امنیتی در چنین اماکنی استفاده از ماسک شیمیایی تمام صورت می‌باشد.

این نوع ماسک علاوه بر پوشاندن دهان و بینی، چشم‌ها را نیز مورد پوشش خود قرار می‌دهد و از آنجایی که دارای یک فیلتر تنفسی می‌باشد، از رسیدن گازهای سمی به نواحی ذکر شده مخصوصا ریه جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده از ماسک شیمیایی تمام صورت باعث کاهش حساسیت و بیماری‌های پوستی می‌شود.

اصولا ماسک‌های شیمیایی به دو مدل عرضه می‌شوند:

  • ماسک‌های شیمیایی نیم صورت
  • تمام صورت

البته خوب است که بدانید، ماسک‌های شیمیایی نیم صورت همانگونه که از اسم آن پیداست، تنها نیمی از صورت که شامل بینی و دهان است را می‌پوشاند و دارای مدل‌های تک فیلتر و دو فیلتر می‌باشد. تنها تفاوت این دو ماسک در پوشش چشم است که در ماسک‌های شیمیایی نیم صورت، چشم پوشانده نمی‌شود.

ماسک شیمیایی تمام صورت چیست؟

ماسک شیمیایی تمام صورت و مدل های فیلتری آن

از ماسک‌ شیمیایی تمام صورت در تمام مکان‌هایی که با گازهای شیمیایی خطرناک سر و کار دارند استفاده می‌شود. این امر جهت حفظ ایمنی نواحی مختلف صورت علی الخصوص ریه انجام می‌شود. با ورود هرگونه گاز سمی به ریه دچار مشکلات تنفسی می‌شوید. بعضی از این گازها بلافاصله تاثیر خود را روی ریه می‌گذارند و بعضی هم در طولانی مدت در بدن باقی می‌مانند و بعدها اثر می‌کنند.

پس حتما دقت داشته باشید که در شرایطی که استفاده از ماسک شیمیایی لازم بود، از آن استفاده کنید. استفاده از این نوع ماسک در شرایط و مکان‌هایی از قبیل:

  • سر و کار داشتن با مواد شوینده مانند وایتکس که گازهای شیمیایی دارد، حتی در منزل.
  • چاپخانه‌ها و دفاتر فنی، که کارکنان آن با تونر دستگاه چاپ و گازهای مواد رنگی سر و کار دارند.
  • حین جنگ و عملیات، که ممکن است با بمب‌های شیمیایی سلامت و جان سربازان به خطر بیفتد.

به عبارت دیگر، می‌توان ماسک شیمیایی تمام صورت را اینگونه تعریف کرد: یک نوع وسیله ایمنی جهت حفاظت از سیستم تنفسی بدن در مقابل گازهای سمی‌ای که ممکن است مورد استنشاق قرار گیرند.

ماسک شیمیایی تمام صورت از دو مدل تک فیلتر و دو فیلتر در بازار قابل عرضه می‌باشد. در نوع تک فیلتر از فیلترهای شیمیایی کلاس دو که قدرتمند است استفاده می‌شود و در مدل دو فیلتر از فیلترهای شیمیایی کلاس یک.

لازم به ذکر است که هم ماسک‌ شیمیایی نیم صورت و هم ماسک شیمیایی تمام صورت بدون فیلتر به فروش می‌رسد و شما باید به صورت جداگانه فیلترهای آن را تهیه کنید. پس هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید.

مراحل ساخت ماسک شیمیایی تمام صورت

  • نصب فیلتر ذرات جهت جلوگیری از ورود باکتری و مواد سمی به ریه و حذف آن‌ها. با وجود رشته‌هایی در فیلتر، اجازه عبور مواد سمی و رسیدن آن‌ها به دهان و بینی سلب می‌شود.
  • فرایند جذب سطحی، که به دام انداختن مواد سمی توسط ماده‌ای مایع یا جامد صورت می‌گیرد. در اکثر ماسک‌های شیمیایی، جهت پالایش مواد مضر از زغال چوب فعال استفاده می‌شود. عملکرد این ماده بدین صورت است که وقتی با اکسیژن واکنش می‌دهد و فعال می‌شود، سوراخ‌های چسبناک بسیاری در مولکول‌های آن به وجود می‌آید که مواد آلوده را در خود حبس کرده و اجازه پیش روی بیش از حد را به آن‌ها نمی‌دهند.

انواع ماسک شیمیایی تمام صورت

  • ماسک شیمیایی گازی
  • ماسک شیمیایی کاغذی
  • ماسک شیمیایی کارتریج‎‌دار

مدت زمان استفاده از ماسک شیمیایی تمام صورت

باید به این نکته توجه داشت که ماسک‌های شیمیایی طوری طراحی شده‌اند که بعد از استفاده (حدود سه الی چهار ساعت) حتما باید فیلتر آن عوض شود. پس قبل از استفاده از این نوع ماسک، حتما طریقه استفاده استاندارد از آن را یاد بگیرید.

ما در تولیدی لباس فرم بافتینه به فکر کسب رضایت شما مشتریان عزیز هستیم که با تولید لباس های کار با کیفیت برای تمامی نقاط ایران راحتی را برای شما می خواهیم. با ما در تولیدی لباس فرم بافتینه به بهترین ها فکر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

, , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیست − 5 =

blank